
Verslag en reflectie
Verslag en reflectie
Verslag praktische opdracht nask kwartaal 4
onderwerp: stoffen
Inleiding:
Dit verslag is gemaakt voor een onderzoek dat we doen voor het vak Nask dit onderzoek vervangt een normale toets, dus we krijgen hier een cijfer voor. We moesten een onderwerp kiezen van een van de hoofdstukken die we al gehad hadden (stoffen, licht, geluid, en het heelal) wij hebben gekozen voor het onderwerp stoffen. Vervolgens gingen we een onderzoekje bedenken, de onderzoeksvraag moet te maken hebben met hoe eenheid A invloed heeft op eenheid B. Vervolgens zijn we op onze onderzoeksvraag gekomen (zie hieronder). We gaan met de hulp van een proefje het antwoord op onze onderzoeksvraag zoeken.
Onderzoeksvraag:
Hoe heeft de temperatuur van water invloed op hoelang het duurt om suiker erin op te lossen.
Hypothese:
hoe warmer het water wordt, hoe sneller het suikerklontje erin op lost.
Materialen:
Heet water
Ijs
3 bekers
Suikerklontjes (3)
Een lepel
Onderzoeksopzet:
We beginnen met 10 bekers vullen met water van verschillende temperaturen, 0 graden, 10 graden, 20 graden, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90 en als laatste 100 graden. Vervolgens gooien we in elk bekertje een suikerklontje en dan gaan we meten hoelang het duurt voor alle suikerklontjes zijn opgelost. Elke keer dat een suikerklontje helemaal is opgelost noteren we de tijd in de tabel (zie hieronder) Dan hebben we 10 verschillende tijden en kunnen we een conclusie trekken: wat voor invloed heeft de temperatuur van water op hoelang het duurt om suiker erin op te lossen?
Proefmeting
We hebben helaas geen proefmetingen kunnen doen in verband met tijdnoot
Resultaat:

Conclusie:
Als je de temperatuur van water verhoogd, zal de tijd die nodig is om suiker erin op te lossen afnemen.
Reflectie van het groepje:
We vinden dat we in het algemeen goed werk hebben opgeleverd, maar soms ging het een beetje rommelig. Ook was de taakverdeling niet altijd even gelijk aangezien een teamlid er een les niet was en toen dus niks heeft gedaan. Tijdens het proefje hadden we wat spullen laten vallen en was de grond nat geworden, we hebben het daarna wel weer schoongemaakt en opgeruimd. We gaan proberen de volgende keer iets netter te werken, en de taakverdeling meer gelijk te verdelen.
Wij denken dat we dit project ongeveer een 8 verdienen.
reflectie van Nada B: Ik vind dat ik dit project veel gewerkt hebt, maar er ook voor heb gezorgd dat de rest van mijn groepje ook taken had. Ik vond het ook fijn dat we onze eigen gang mochten gaan. Ik vind dat ik een 8 als procescijfer verdien.
reflectie van selim: : Ik vind dat ik dit project veel heb geleerd, omdat je minder hulp kreeg van docenten en meer zelf moest doen. Ik vind ook dat mijn groepje goed heeft samengewerkt en de taken goed werden verdeeld. Ik vind dat ik een 8 als procescijfer verdien.
Reflectie van Vikar: Ik vind dit project heel leuk en ook veel heb geleerd over hoe elektriciteit werkt. Als ik vragen had kon ik die ook stellen. En ik vond het ook een leuk project omdat dit een andere soort werkmethode was dan andere kwartalen. Als groepje hebben we goed samengewerkt en verdienen we allemaal ongeveer hetzelfde cijfer. En ik vind dat ik een 8 verdien als procescijfer.
Reflectie van Ibrahim: Ik vind dat ik dit project veel heb geleerd over hoe elektriciteit werkt. Ik kon al mijn vragen stellen om zo veel mogelijk te kunnen leren. Dit project was een van de leukste projecten die we tot nu toe hebben gedaan. Mijn groepje heeft heel goed samengewerkt en we verdienen allemaal rond het zelfde cijfer. Ik vind dat ik een 8 verdien als procescijfer.
